Skip to content

HOS Oil verkoopt nooit nee  

Tevreden klanten door uitgekiend voorraadbeheer  

HOS Oil verkoopt al meer dan veertig jaar met veel succes brandstoffen en smeermiddelen in het noorden van het land. Dat succes is mede te danken aan de niet-aflatende aandacht die eigenaar Johan Hoekstra heeft voor zijn klanten. Dankzij diepgaande klantkennis en uitgekiend voorraadbeheer hoeft hij nooit nee te verkopen. 

Het hoofdkantoor van HOS Oil staat in het Friese Surhuisterveen. Consumenten en zakelijke eindgebruikers uit de noordelijke provincies kunnen bij HOS Oil terecht voor een brede range aan services en producten. “Er staat een mooie basis met een constante omzet in alle takken van sport”, zegt directeur Johan Hoekstra. “Brandstof, smeermiddelen, servicestations, wasstraten... alles groeit nog altijd gestaag.” Inmiddels zetten Hoekstra en zijn team ook flinke stappen op het gebied van fossielvrije brandstoffen, brandstofbesparende smeermiddelen en elektrisch laden. “Alles om emissie te reduceren”, aldus Hoekstra. 

Focus op tevreden klanten 

Het succes van HOS Oil is te danken aan Hoekstra’s belangrijkste focuspunt: klanttevredenheid. “Je krijgt elke dag een nieuwe kans. Elke dag moet je je best doen, alsof je gisteren begonnen bent met ondernemen. Wij gáán voor onze klanten; 365 dagen per jaar, 24 uur per dag.” Dat is geen loze belofte. Een zakelijke klant die HOS Oil midden in de nacht belt, krijgt altijd iemand aan de lijn. “Dat is ook altijd iemand die onze voertuigen kan besturen. Als je brandstof nodig hebt en het past binnen onze mogelijkheden, gaan we zorgen dat het geregeld wordt. Je krijgt bij ons nooit een antwoordapparaat.”

 

 

 

 Altijd voldoende voorraad 

De telefoon opnemen is één ding, kunnen leveren is een tweede. Ook dat heeft Hoekstra prima geregeld. Medewerkers van HOS Oil grijpen nooit mis, simpelweg omdat Hoekstra een buitengewoon klantgerichte aanpak hanteert op het gebied van voorraadbeheer. “Wij hebben een goed beeld van onze klanten. Gaandeweg leer je precies wat een zakelijke klant allemaal afneemt”, legt hij uit. “Wij zorgen dat we de producten die onze klanten gebruiken altijd op voorraad hebben. Nemen twee klanten datzelfde product af en hebben ze allebei een tekort? Dan wil ik ze allebei kunnen beleveren zonder voor de één of de ander te hoeven kiezen. Dat betekent dat ik van zo’n product altijd minimaal twee stuks op voorraad moet hebben. Op basis van die visie bepalen wij voor elk product ons minimale voorraadniveau.”  

Met één druk op de knop 

Het bedrijf houdt het voorraadniveau scherp in de gaten, daarbij ondersteund door het bedrijfssysteem FuelOffice van Extendas. “Ik kan met een mobiele app precies zien wat de voorraad is. Ook als ik in mijn magazijn sta en zie dat de voorraad te laag wordt, kan ik meteen een order inschieten.” Omdat de minimale en maximale voorraden nauwkeurig vastgelegd zijn in FuelOffice en de voorraadstand voortdurend bijgehouden wordt, kan het systeem ook helpen bij het plaatsen van bestellingen. “Met één druk op de knop krijg ik een bestelvoorstel. Na akkoord gaat het naar TotalEnergies. Heel handig.”  

Digitalisering ligt Hoekstra. “Ik zoek altijd naar manieren om zaken slimmer en efficiënter aan te pakken. Samen met Extendas ontwikkelde ik bijvoorbeeld ook een iPad-kassa voor de truckwasstraat. Sommige ondernemers stoppen hun winst in vastgoed. Ik besteed dat geld liever aan de verdere modernisering van mijn bedrijf, zodat we de beloften die wij doen aan onze klanten nóg beter na kunnen komen.”  

Onze mindset is TotalEnergies 

Een merk staat al drie generaties centraal: TotalEnergies. “We voeren maar één merk”, zegt Hoekstra. “De naam TotalEnergies staat overal op. Voor ik geboren was, waren mijn vader en mijn opa al reseller. Daardoor voel ik me écht verbonden met het bedrijf. Onze mindset is TotalEnergies.” De recente naamsverandering van Total naar TotalEnergies en de sterke strategie op het gebied van duurzaamheid heeft dat niet veranderd. “Eigenlijk is de verbinding alleen maar sterker geworden. De focus op duurzaamheid sluit helemaal aan bij de manier waarop ik wil ondernemen.”