Skip to content
Haico Herbert TotalEnergies

“We willen de partnerships met onze klanten intensiveren”

Haico Herbert, Sales Manager Indirect Sales Specialties 

Volgend jaar, in 2023, heeft Haico Herbert iets te vieren. Hij werkt dan maar liefst twintig jaar bij TotalEnergies. Zijn loopbaan begon op de afdeling inkoop. Sindsdien heeft Haico een mooie carrière gemaakt binnen TotalEnergies. En nu mag hij zich Sales Manager Indirect Sales Specialties noemen. Maar wat houdt deze functie precies in? En wat zijn de plannen?

Wat doe je als Sales Manager Indirect Sales Specialties? 

“Ik ben verantwoordelijk voor de indirect sales. Onze afdeling verkoopt smeermiddelen en vetten aan onze indirect sales-klanten in verschillende segmenten, zoals agri, resellers en binnenvaart.”

Wat speelt er in de markten waar jij verantwoordelijk voor bent? 

“Het huidige economische klimaat heeft zeker ook op onze segmenten veel impact. We hebben bijvoorbeeld te maken met prijsverhogingen en een tekort aan additieven, waardoor producten niet altijd op voorraad zijn.”

Hoe blijf je op de hoogte van ontwikkelingen in de markt? 

“Via nieuwsbrieven, teams en mailingen. Vanuit ons hoofdkantoor in Parijs ontvangen wij ook veel informatie. En uiteraard via onze klanten. Zij kennen de markt het beste. Daarom vind ik het erg prettig om bij klanten op bezoek te gaan, te horen wat er speelt en wat wij kunnen doen om onze klanten nog beter te bedienen.”

Wat is je belangrijkste advies aan klanten?

“Ik ben nog maar kort aan het werk in deze functie. Dus ik zou klanten vooral willen verzoeken dat als er iets niet soepel loopt, zich bij mij of bij het team te melden. Dan kunnen we er iets aan doen. Wat mij betreft is communicatie (en dan vooral het deel luisteren) met de klant enorm belangrijk.”
 

Wanneer is jouw dag geslaagd? 

“Je verwacht misschien een antwoord als: ‘wanneer ik een mooie order heb binnengesleept’, maar ik vind een goed gesprek met een klant belangrijker. Zeker als hij in dat gesprek aangeeft voor langere tijd met ons te willen samenwerken omdat we een A-merk zijn en een betrouwbare partner.”

Hoe geef je de samenwerking met klanten vorm? En hoe probeer je die samenwerking te versterken en uit te bouwen? 

“De komende periode gaan we hiervoor een strategie ontwikkelen. We willen bijvoorbeeld de partnerships met klanten intensiveren. Met toegevoegde waarde voor beide partijen. Denk bijvoorbeeld aan een gezamenlijke marketingstrategie. We hebben veel loyale klanten die TotalEnergies al jarenlang trouw zijn. Die moeten we koesteren. Ondanks dat de huidige markteconomie in zwaar weer verkeert, is het zaak om vooruit te blijven kijken en plannen te maken. Stilstand is achteruitgang.”

Wat maakt TotalEnergies zo bijzonder dat je er al bijna twintig jaar werkt?

“TotalEnergies is een flexibele organisatie. Ik vind het erg verfrissend dat ik binnen het bedrijf meer dan eens heb kunnen wisselen van job. En TotalEnergies staat nooit stil. Er zijn altijd nieuwe ontwikkelingen, zoals de transitie van fossiele brandstof naar nieuwe energie. Dus het werk zelf, de organisatie en de markt maken het aantrekkelijk.”

Meer nieuws