Skip to content

Interview met Gokhan Tatci, Business Development Manager Metalworking Fluids

“FOLIA is een uniek koelsmeermiddel, waarmee we echt het verschil maken in de verspanende industrie”

Sinds wanneer werk je bij TotalEnergies, en welke functies heb je gehad?

Ik werk inmiddels bijna vijf jaar bij TotalEnergies en ben begonnen als Sales ingenieur bij TotalEnergies Specialties afdeling industrie. Sinds dit jaar werk ik als Business Development Manager Metalworking Fluids. Een hele mond vol, maar vooral een hele mooie baan. 

April dit jaar ben je Business Development Manager geworden, wat doe je in deze functie en welke rol heb je richting de klanten van TotalEnergies?

Ik houd me bezig met FOLIA. Een uniek koelsmeermiddel, waarmee we echt het verschil maken in de verspanende metaalindustrie. De introductie vond drie jaar geleden plaats en het is onder andere mijn taak om dit uit te rollen in de metaalbranche. Dat gaat van de allergrootste fabrieken tot de metaalbewerker om de hoek. FOLIA levert voor klanten grote voordelen op, maar het vereist wel een andere manier van werken. We leveren dus niet alleen het product, maar helpen de klanten ook met de juiste toepassing. Ook technisch moet ik dus de diepte in kunnen gaan. De combinatie van techniek en commercie vind ik heel mooi en uitdagend.

Voor wie het nog niet weet; wat maakt FOLIA zo bijzonder voor de metaalbewerking?

Heel simpel gezegd: FOLIA is een koelsmeermiddel zonder olie. Een heel innovatief product en wat mij betreft echt een goudmijntje. Iets uitgebreider: ieder onderdeel van metaal dat gefabriceerd wordt is verspaand, gelast of wordt op een bepaalde manier gevormd. Verspanen gaat vaak gepaard met veel geweld en dat betekent flinke warmte-ontwikkeling en als je niet goed koelt en smeert, ontstaan er hoge slijtages aan de gereedschappen. Koelen en smeren is dus van levensbelang. Tot voor kort deden we dat met een mengsel van water, olie en een emulgator. Dat laatste zorgt ervaar dat olie en water een mix kunnen vormen; op natuurlijke wijze stoten die elkaar af. Daarbij komt nog dat deze middelen bij gebruik vaak olie dampen in de lucht geven en dat is echt schadelijk voor de mensen die de machines bedienen. Een andere oplossing daarvoor was er echter niet, tot de komst van FOLIA. Dat product koelt én smeert de gereedschappen en het werkstuk, zonder dat er schadelijke stoffen vrijkomen. En waar vorige koelproducten nog wel eens konden gaan schuimen, wat het werk vrijwel onmogelijk maakt, is FOLIA altijd stabiel. Voorheen was zo’n koelsmeermiddel een beetje een gedwongen huwelijk; als de emulgator niet goed werkt is een scheiding tussen water en olie evident. FOLIA is een alleskunner en voert taken uit zonder hulp van een ander. En heel belangrijk: er komen geen schadelijke stoffen vrij. Dat is de grootste winst. Daarbij vind ik het altijd mooi om te vertellen dat wij als TotalEnergies een product hebben ontwikkeld op basis van bladeren. Van welke boom of plant is geheim, maar dit product is dus op natuurlijke basis en komt van een hernieuwbare bron. Dat is een grote milieuwinst. 

Van de introductie van de FOLIA-productrange in Nederland kennen de meeste klanten je vast en zeker. Hoe kijk je terug op deze introductie?

Met heel veel plezier, vooral ook vanwege de bijzondere gesprekken die we voeren. ‘Verkoop je geen olie meer dan?’ Is de vraag die ik vaak krijg. Maar geheel in lijn met de naamsverandering naar TotalEnergies Energies, wordt het steeds normaler dat ik geen olie meer verkoop. FOLIA is echt een verlengstuk daarvan. We gaan toe naar een toekomst waarbij we steeds minder olie verbranden voor energie. Ik ben blij dat we nu iets hebben ontwikkeld dat geen schadelijke stoffen meer verspreidt, van die olienevel zijn we af. Het is een prachtig product en nu het product er is, is het mijn taak om de markt uit te breiden. 

Bij metaalbewerking gaat het om producten, maar ook in hoge mate om dienstverlening en ondersteuning. Wat is op dit vlak nog meer mogelijk?

De klant ondersteunen: we zijn geen bedrijf dat producten levert en vervolgens zegt ‘succes ermee’. Bij iedere klant leveren we de service. We komen langs, kijken samen naar de machine en brengen het bedrijf écht in kaart. Hoe kunnen ze zo goed mogelijk werken met FOLIA? Een voorbeeld: voordat we FOLIA kunnen gaan gebruiken moet de machine eerst gereinigd worden. Alle oude olie en drab eruit, hoe doe je dat? Wij adviseren de klant in hoe ze het systeem kunnen reinigen en afvullen. Daarbij leveren we een e-platform voor het bijhouden van de machine. Die moet afgevuld worden met de juiste verhouding FOLIA en water en dat moet goed bijgehouden worden. Daarvoor hebben we een app ontwikkeld en zijn de machines voorzien van een QR-code. Zo kunnen medewerkers eenvoudig bijhouden welke machines gemeten moeten worden om te zorgen dat de juiste hoeveelheid FOLIA-concentraat wordt toegevoegd. Bedrijven hebben zo meer controle over het machinepark en kunnen zo een onderhoudshistorie opbouwen.

Kun je wat meer vertellen over de interactive fluid app. Waarom is deze service interessant voor bedrijven?

Ik constateer vaak dat de onderhoudswerkzaamheden bij sommige bedrijven nog ‘op gevoel’ gebeuren. Als dat goed gaat, waarom zou je dan nu die onderhoudsgeschiedenis bijhouden? Een deel van de reden zit hem in REACH. Deze Europese instantie werd 11 jaar geleden opgericht en bepaalt hoeveel schadelijke chemische stoffen er in koelsmeermiddelen mogen zitten. Die toegestane hoeveelheid wordt ieder jaar kleiner. Om toch te zorgen dat de machines kunnen blijven draaien, is er steeds meer huishouding nodig. Dat meten en bijhouden vraagt om een gedragsverandering bij de klant, die moet eraan wennen dat de baden met koelsmeermiddelen goed gemonitord moeten worden. De app helpt ze daarbij. 

Hoe zal verdergaande digitalisering van diensten in de toekomst gestalte krijgen en wat is het voordeel daarvan voor klanten van TotalEnergies?

Er worden natuurlijk nog meer digitale platformen ontwikkeld is binnen TotalEnergies. Dat is bedrijfsbreed een continue ontwikkeling. De energietransitie en de klimaatcrisis zorgen er onder andere voor dat veel zaken in kaart moeten worden gebracht. Digitaliseren is dan het antwoord.

En dan nog ter afronding, waar komt je belangstelling en passie voor smeermiddelen en metaalbewerking vandaan?

Ik mag graag denken dat ik er bewust ben ingerold. In mijn studie Industrieel Product Ontwerpen werd ik altijd al gefascineerd door hoe dingen nou eigenlijk worden gemaakt. Hoe kun je dat begeleiden? Voor mijn werk kwam ik bij heel uiteenlopende bedrijven. Van tapijtwevers via de voedingsindustrie tot bouwers van tanks: Ik speelde iedere dag mee in ‘How it’s Made’ van Discovery Channel! De combinatie van commercie en techniek, diepe technische gesprekken over oplossingen, mijn werk is nooit saai.
 

Veelgestelde vragen

Vragen over onze oplossingen voor industrie? Kijk eens hier.

Nieuwsbrief metaalbewerking

Ontvang de nieuwste updates van TotalEnergies in je mailbox.

Contactformulier

Stuur ons een bericht.

Meer nieuws