Skip to content

“Service is de crux”

Scheepvaartwinkel Marine brengt smeermiddelen kosteloos aan boord in heel Europa

Scheepvaartwinkel Marine bevoorraadt cruise- en binnenvaartschepen in heel Europa met scheepsmateriaal en smeerolie. Wat begon als een kleine tweemansoperatie, groeide in enkele jaren uit tot een gestroomlijnde organisatie met een splinternieuwe hoofdvestiging in Arnhem en een fors magazijn in Wenen. We vroegen oprichter en eigenaar Dennis-Jan Snippe naar het geheim van Scheepvaartwinkel Marine.   

Wat doet Scheepvaartwinkel Marine?

"Sinds 2007 leveren wij smeermiddelen van verschillende A-merken, waaronder TotalEnergies. Die smeermiddelen pompen we op locatie het schip in. Onze smeermiddelen zijn direct uit voorraad leverbaar en worden gratis bezorgd tussen Amsterdam en Keulen. Daarnaast voorziet Scheepvaartwinkel Marine klanten van allerlei scheepvaartmaterialen."

Hoe belangrijk is service voor jullie?

"Bij ons is service de crux is waar álles om draait. Wij brengen alles áltijd kosteloos aan boord van het schip. Dat is wat ons onderscheidend maakt in de markt. 
Service is in mijn ogen: nakomen wat je belooft en snel leveren. Dat betekende bijvoorbeeld dat we twee keer met één pakketje naar een schip in Bordeaux moesten rijden. We wílden die klant koste wat kost beleveren en onze afspraak nakomen. We zijn toen nog drie keer met een halfvol busje naar Frankrijk gereden. Daarna werden het volle busjes. Inmiddels rijden we voor die rederij met volle vrachtwagens naar Frankrijk. Klanten stellen onze servicegerichte instelling op prijs. 

Logistiek is het een flinke puzzel. Alles komt heel precies. Soms blijft een schip maar 20 minuten liggen. Wij zorgen dat we er op tijd zijn. Aan de hand van de schema’s van onze klanten optimaliseren onze planners de routes en proberen we met onze bussen en vrachtwagens zoveel mogelijk schepen op één dag te beleveren."

 

 

Gefeliciteerd met jullie vernieuwde locatie!

"Op 1 februari 2022 kregen we de sleutel. We hebben álles opnieuw ingericht. We gingen van 1100 naar 3000 vierkante meter. Het pand is goed bereikbaar, we hebben 35 parkeerplaatsen en een mooie winkel. Maar het grootste deel van ons pand bestaat uit magazijnruimte. Dat moest ook wel. Vandaag kan een product er nog zijn, morgen kan het drie maanden duren voor het geleverd wordt. Voldoende voorraad hebben is essentieel. 
Daarnaast wilde ik voor nóg meer efficiëntie zorgen, bijvoorbeeld bij het picken van orders. Vroeger werkten we in Arnhem vanuit twee locaties. Nu lopen we bij het picken één enkele, geoptimaliseerde route door het magazijn. Alles is erop gericht om de order zo snel mogelijk samen te stellen. In het begin was dat nog even wennen. Maar na twee weken begon het te werken. We kunnen nu veel sneller leveren. Bovendien is de kans op fouten veel kleiner geworden."

Hoe is de samenwerking met TotalEnergies?

"De relatie met TotalEnergies gaat ver terug. TotalEnergies heeft Scheepvaartwinkel Marine vanaf het begin gesteund, ook in lastige tijden. TotalEnergies heeft écht focus op onze branche. Ze denken mee over de manieren waarop we kunnen optimaliseren. TotalEnergies communiceert goed en de mensen zijn heel bereikbaar. Dat is voor ons enorm prettig.
TotalEnergies is altijd een belangrijke leverancier geweest voor ons. Toen we begonnen was álles Total. Inmiddels verkopen we meerdere merken en voeren we ons eigen private label. Toch zullen we als eerst TotalEnergies smeermiddelen aanbieden. TotalEnergies heeft een goede naam. Bovendien zijn de mogelijkheden die TotalEnergies biedt heel groot. TotalEnergies biedt behalve smeermiddelen bijvoorbeeld ook zonnepanelen en laadpalen; een totaalpakket aan energie en vergroening. TotalEnergies kan ons én onze klanten helpen met verduurzamen."

Hoe gaat Scheepvaartwinkel Marine zich de komende jaren ontwikkelen?

"Kleine partijen krijgen het moeilijk in onze branche, verwacht ik. Je hebt massa nodig om overeind te blijven. Digitalisering, efficiëntie en massa; dat wordt de toekomst en dát is precies waar wij op inzetten. 
De voorbije jaren hebben wij ons vooral op de cruisevaart gericht. Inmiddels bedienen we 75 tot 80 procent van die markt. De komende jaren verwacht ik dat die markt nog behoorlijk zal groeien en professionaliseren. Dankzij ons vernieuwde pand in Arnhem zijn we klaar voor die groei. Tegelijkertijd hebben we ook gezien dat de cruisemarkt tijdens corona behoorlijk inzakte en onze handel van de ene op de andere dag stil kwam te liggen. Daarom zijn we ook heel bewust gaan bouwen aan andere pijlers. Inmiddels leveren we steeds meer smeermiddelen aan de vrachtvaart. Ook bij die klanten brengen we de smeermiddelen en materialen kosteloos aan boord, waar ze zich ook bevinden. Daar wijken we niet vanaf. Transport en afleveren, dat is de basis van ons bedrijf. Transport is het bedrijf."

 

 

Meer nieuws