Skip to content

Wendela Paagman, Sales Manager Total Automotive
Met een staat van dienst van meer dan 20 jaar bij Total weet Wendela Paagman heel goed wat Total voor haar klanten kan betekenen. Ze is meegegroeid met het bedrijf en voelt zich als een vis in het water in haar huidige functie. Ze staat met haar team klaar voor haar klanten en adviseert graag over de juiste producten en services met een voorstel op maat.

Total Nederland Sales Manager Automotive Wendela Paagman

Sinds wanneer werk je bij Total Nederland?

“Sinds september 2000, dus al bijna 21 jaar. Tijdens mijn opleiding ben ik bij Total begonnen en nooit meer weggegaan. Ik had dat toen niet kunnen bedenken. Sinds 2,5 jaar ben ik Sales Manager bij Automotive, daarvoor heb ik diverse functies gehad zoals bij inkoop, personeelszaken en marketing.”

Wat doe je als Sales Manager?

“Zorgen dat we er zijn voor onze klanten. Samen met ‘mijn’ team van 5 account managers zijn we daarmee dagelijks bezig. Hiervoor vertaal ik de salesactiviteiten van ons hoofdkantoor in Parijs naar de Nederlandse markt. En we blijven zoeken naar lokale oplossingen zoals telemetrie, ons online bestel- en adviesplatform en de opslag van onze smeeroliën in een compacte bulktank. Samen met onze marketingafdeling, de technical support afdeling en customer service zorgen we voor de nodige ondersteuning voor de Accountmanagers maar ook voor onze klanten. Persoonlijk contact en korte lijnen met klanten staan bij ons voorop zodat we snel kunnen schakelen waar nodig!”

Wat is op dit moment belangrijk in de automotive markt?

“Natuurlijk is de ontwikkeling van EV belangrijk binnen ons werkveld. Deze ontwikkeling heeft impact op onze klanten maar ook op ons als leverancier. Dus kijken wij ook naar andere producten en diensten voor onze klanten waardoor voor beide partijen een gezond verdienmodel blijft bestaan. Als Mobility Service Provider kunnen we het totaalpakket aanbieden voor overheid, bedrijven en mensen thuis. Total heeft alles in eigen huis!”

Hoe blijf je op de hoogte van de ontwikkelingen in de markt?

“Het is heel belangrijk in deze functie om goed te luisteren, met name bij onze partners en klanten. We houden onze ogen en oren zoveel mogelijk open en nieuwsbrieven zijn belangrijk om op de hoogte te blijven van de lokale marktontwikkelingen. Daarnaast krijgen we vanuit ons hoofdkantoor informatie over productontwikkelingen.”

Waar ligt de kracht van Total voor deze specialistische markt?

“Een allround betrouwbare, flexibele en eerlijke partner, daar zit onze kracht. We gaan persoonlijk langs bij onze klanten. Met onze eigen buitendienst onderscheiden we ons van anderen spelers in de markt. Het is ook nodig om oplossingen op maat te kunnen bieden. Het adviseren maar ook het afvoeren van afgewerkte olie en het leveren van werkplaatsequipment zijn daarvan enkele voorbeelden.”

Wat is je belangrijkste advies aan klanten?

“Ga voor kwaliteit en straal dit ook uit! Bij twijfel, bel ons! Wij staan klaar om te helpen en een gepaste oplossing te bieden.”

Wat is het leukste dat je in je werk hebt meegemaakt?

“Oei, dat is best een lastige vraag. Eigenlijk vind ik alles in dit werk leuk. Dan bedoel ik met name het contact met zoveel verschillende mensen, van monteurs tot managers, van werkvloer tot directie. Het gaat erom dat je iedereen begrijpt, dat je weet wat zij willen en waar zij tegenaan lopen in hun dagelijks werk zodat we daarop kunnen inspelen.”

Hoe probeer je samenwerkingsverbanden met klanten te versterken en uit te bouwen?

“Met het uitbreiden van het portfolio aan producten. Total heeft het aanbod de afgelopen jaren sterk uitgebreid met smeermiddelen die beantwoorden met de homologaties aan tal van specificaties van fabrikanten. Dat, in combinatie met onze persoonlijke service, maakt ons nog steeds heel interessant als leverancier. En we focussen op cross-selling, plus het bieden van EV-oplossingen en het leveren van schone brandstoffen, wat ik hiervoor al schetste.”

Hoe is je passie voor automotive ontstaan?

“Mijn vader was een liefhebber van auto’s en heeft dit overgebracht op mijn kinderen. Tot 2,5 jaar geleden was een auto voor mij vooral een vervoermiddel. Ik had niet specifiek voorkeur voor een bepaald model. Sinds ik Sales Manager ben is dat veranderd. Ik begrijp nu waarom rijders voor een bepaalde auto kiezen. Ik heb ook bewondering gekregen voor de wereld achter de schermen bij de ontwikkeling van auto’s, motoren en smeermiddelen. Ja, de passie is echt wel gegroeid tot groot plezier van mijn kinderen.”

Veelgestelde vragen

Vragen over onze automotive oplossingen? Kijk eens hier.

Automotive nieuwsbrief

Ontvang de nieuwste updates van TotalEnergies in je mailbox.

Contactformulier

Stuur ons een bericht.

bekijk ook